sunnuntai 12. elokuuta 2012

Herttaköynnös - Herttalyhty - Ceropegia woodii


Herttaköynnös on vähään tyytyväinen viherkasvi.
Ostin tämän herttaköynnökseni viime syksynä.
Se on kasvanut yli metrin vuoden aikana.



Meillä herttaköynnös on valoisassa paikassa.
Kastelen kasvia hyvin vähän (aina kuin muistan).
Tämä kasvi rakastaa siis valoa ja kuivuutta.



Ajattelin ottaa kasvista uuden pistokkaan.
Talvipuutarhaan täytyy saada myös oma herttaköynnös.
Pidän helpoista kasveista :)


Kokemuksia herttaköynnöksestä?

23 kommenttia:

  1. Mahtava herttaköynnös sinulla. Se verran on kokemusta, että yksi pieni on kasvanut jo pari vuotta, mutta ilmeisen huonolla hoidolla verrattuna sinun mehevän näköiseen yksilöösi. Tällä hetkellä kasvini on vielä ulkona, mutta kohta pitänee totutella se sisätiloihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun herttaköynnökseni ei päässyt kesällä ulos. En uskaltanut siirtää kasvia sen lempipaikasta pois. Tyytyväiseltä näyttää :)

      Poista
  2. En ole ennen tuosta kasvista kuullutkaa.
    Sehän on upea, ja sie taidat olla viherpeukalo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aika surkea viherpeukalo, mutta herttaköynnös on vähään tyytyväinen.

      Poista
  3. Aivan upea köynnös! Ja kaappi!! Ai laik! Mulla on itseasiassa 5 herttaköynnöstä..muttei mikään kasva tuota vauhtia..taitavat olla liian pimeässä paikassa..mutta sinnittelevät hengissä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. Kaapilla on myös oma tarina kerrottavanaan. Palaan siihen vielä.

      Poista
  4. Ei ole kokemusta kuin kultaköynnöksestä, joka sekin kasvaa minulla surkeasti :(

    Kaappi on hieno!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kultaköynnös voikin olla vaikeampi kuin tämä. Sillä herttaköynnös on erittäin helppo hoidettava.

      Poista
  5. Minulle myös uusi tuttavuus tuo kasvi.Pitääkin tässä syksyn tulle uudistaa kodin viherkasveja ja tuo voisi olla hankintalistalla. Kaunis kaappi, jään mielenkiinnolla odottamaan juttua siitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin tämän kasvin jostain ulkomaisesta sisustuslehdestä. Sitten aloin etsiä sitä Tampereelta. Jouduin etsimään aika kauan ennen kuin löysin sen. Mutta löysin kuitenkin.

      Poista
  6. Hmm...menestysköhän meillä...hyvännäköne!

    VastaaPoista
  7. Oi, kun on upea!! Minä olen ajatellut myös somistaa kotia herttaköynnöksellä:)
    Kiva blogi!!:)
    Suloista elokuun aikaa,
    Marge

    VastaaPoista
  8. Johan on mittaa köynnöksellä;) Mulla ei oikein toiminut, vähän kituili vaikka yritin hoitaa kuten kauppias neuvoi.
    Tykkään kaikista noista ja murateista sitten sen ajan mitä ovat hengissä;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muratti on myös minun suosikkini. Taidan olla viherpeukalo tietämättäni :)

      Poista
  9. Ei kokemuksia - mutta nyt tahtoo tuollaisen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herttaköynnös on myrkytön kasvi, joten se sopii hyvin kissaperheeseen. Meidän pehmotassumme ei edes välitä koko kasvista.

      Poista
  10. Ooh, onpas upea yksilö! Ei varmastikaan kannata ottaa riskiä ja siirtää, näyttää kotiutuneen tuohon niin hyvin:)

    Tosi kivaa lahjanauhaa muuten olit löytänyt Tiimarista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt nopeasti Tiimariin, ehkä lahjanarua löytyy vielä :)

      Poista
  11. Minä haluan tuollaisen herttaköynnöksen! Vaikuttaa juurikin sellaiselta kukalta joka voisi edes hetken säilyä elossa kodissamme minun hoivissani ;)

    VastaaPoista
  12. Upea kaappi! Herttaköynnöstä ei harmiksi löytynyt lähimmistä kukkakaupoista. Kuulostaa juuri minun hoidolleni sopivalta lajilta.

    VastaaPoista
  13. Miten en tota huomannut kun kävin, olen varsinainen puusilmä ;) Oli niin paljon ihasteltavaa :) Säilyisiköhän meillä Viirulta rauhassa, se kun tuppaa syömään kaikki viherkasvit mitä huushollin tuon.

    VastaaPoista